Учебният проект е вид учебна задача, свързана с решаването на проблем, с който учащите не са се занимавали преди това. Като всеки проект и той е ограничен във времето, има специфични цели, предварително планирани, очаквани резултати и предварително планирани дейности за постигане на резултатите. Основни характеристики на учебния проект са:

  • Той е “уникален” – има специфична цел.
  • Основава се на изследователска работа.
  • Фокусиран e върху една тема, която се изследва в дълбочина.
  • Излиза извън рамките на познати модели за изследване на проблем.
  • Ограничен е във времето.
  • Изисква наличието на добри управленски умения – за планиране, организиране и управление на времето.

Всеки проект съдържа: наименование, цел (цели) и задачи, целева група, дейности, резултати, а при по-голям проект – описание на екипа и финансов план.

Чрез работата по проект могат да се оценят уменията за планиране и организиране на различни дейности, свързани с изпълнението на определени учебни задачи (индивидуално или екипно). Има широка приложимост в различните учебни дисциплини. Може да се използва както за текущо оценяване, така и за финално оценяване. Критерии за оценяване на проекта могат да бъдат:

  • Избор и формулировка на темата на проекта.
  • Конкретизиране на задачите.
  • Подбор на подходящите методи за изпълнение на проектната задача.
  • Начини на отразяване на събраната информация.
  • Подбор на хората (екипа) и разпределението на задачите между тях.
  • Източниците (хора, материали) и местата за реализиране на проекта.
  • Отчет (доклад) за извършената работа.
  • Спазване на крайния срок.

За оценяването на всеки проект се изработват критерии и показатели. Критериите, които най-широко се използват, са относно:

  • Целите (ясни, конкретни, реалистични).
  • Дизайна на проекта.
  • Качеството на резултатите.

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *