Етикет: свети Методий

Канон за свети Методий от Константин Преславски

Във великолепния Канон за св. Методий от Константин Преславски авторът сякаш се пренася отново в Моравия и Панония, и се идентифицира с техните хора и с гласовете им: „Тебе, блажене, те възпява земята Моравска, притежаваща светото твое тяло, и Панонската, светителю, що е от тебе просветена. И, събрали се, хората и от двете, празнуват твоята памет“. В поетичните видения на химнографа всички страни, които са свързани не само физически, но и духовно с делото на Първоучителите, единогласно призовават тяхното небесно покровителство и закрила: „С вас двамата светители се величае славно град Солун, Кириле свети и Методие, и Мизия, и Панония, и земята Моравска, блажени, като ви славят и вопеят: „Благословен си Боже наш“.
През 1998 година е открит канон за св. Методий от руските учени Мошкова и Турилов. През 2001 г. Георги Попов успява да разчете в поетичната творба акростих с името на Климент Охридски и по този начин потвърждава твърденията на Мошкова и Турилов относно текстовите и образни съответствия на канона с творчеството на Климент Охридски. Изследователят установява още, че съществува синтактичната и смислова връзка между акростиха на новооткрития канон и акростиха на известния преди това канон на св. Методий от Константин Преславски. На базата на тези сходства и на близостта им в музикалната структура, Г. Попов отбелязва, че творбата от Климент Охридски не е създадена, за да измества тази от Константин Преславски, а че и двата канона са били необходими, за да участват заедно в една тържествена служба в чест на светеца.

Прочети повече

Канон в чест на св. Димитър Солунски от свети Методий

Канонът за св. Димитър Солунски е открит и представен от А. В. Горски през 1865 година. Той е съставен по време на Великоморавската мисия на св. Методий (863 г. – 885 г.). Доказателствата за авторството са в самата творба – говори се за борбата срещу триезичниците, св. Методий моли св. Димитър Солунски да спаси Великоморавската мисия, както е спасил техния роден град Солун. Шест месеца след изпълнението на Канона св. Методий умира, а учениците му са прогонени.
Особено място в изследванията заема въпросът за атрибуцията: редица изследователи смятат, че автор на Канона е Константин-Кирил, други – че творбата е написана от някой от учениците на братята. Много повече привърженици печели хипотезата за Методиевото авторство. Аргументи за тази вероятност се намират в гл. 15 от Пространното житие на Методий. Св. Методий написва творбата си, след като завършва превода на Св. Писание – на 26 октомври – денят, в който се отбелязва паметта на свети Димитър.

Прочети повече

Канон за свети Методий от Константин Преславски

През 1998 година е открит канон за св. Методий от руските учени Мошкова и Турилов. През 2001 г. Георги Попов успява да разчете в поетичната творба акростих с името на Климент Охридски и по този начин потвърждава твърденията на Мошкова и Турилов относно текстовите и образни съответствия на канона с творчеството на Климент Охридски. Изследователят установява още, че съществува синтактичната и смислова връзка между акростиха на новооткрития канон и акростиха на известния преди това канон на св. Методий от Константин Преславски. На базата на тези сходства и на близостта им в музикалната структура, Г. Попов отбелязва, че творбата от Климент Охридски не е създадена, за да измества тази от Константин Преславски, а че и двата канона са били необходими, за да участват заедно в една тържествена служба в чест на светеца.

Прочети повече